Artykuły

Wysiłek fizyczny a choroby układu krążenia

 

W XXI wieku wysiłek fizyczny wspomaga farmakoterapię chorób serca i staję się potężnym narzędziem w profilaktyce pierwotnej i wtórnej chorób sercowo-naczyniowych. Jest to też dość tani i łatwo dostępny sposób na zachowanie sprawności fizycznej.


Podejmowany systematycznie, kilka razy w tygodniu, trening fizyczny, korzystnie wpływa na poprawę wydolności serca oraz poprawia gospodarkę cukrową, tłuszczowa i krzepliwość krwi. Regularnie podejmowany wysiłek fizyczny zwalnia czynność rytmu serca, obniża ciśnienie tętnicze, poprawia tolerancje glukozy, zmniejsza insulonooporność i poposiłkową glikemię. Większość chorych na schorzenia sercowo-naczyniowe może, a nawet powinna podejmować aktywność fizyczną. Należy pamiętać, że ewentualne przeciwwskazanie do aktywności fizycznej określi lekarz indywidualnie.

Nieumiejętnie stosowany wysiłek fizyczny może być groźny dla osób z zaburzeniami rytmu, nieprawidłowo kontrolowanym ciśnieniem tętniczym, bezpośrednio po zawale serca, u osób z zaawansowana niewydolnością serca czy nasilonymi bólami w klatce piersiowej !!!
Na początku lekarz na podstawie przeprowadzonych badań (test wysiłkowy, badanie echokardiograficzne, czy holter ekg) określi zakres i natężenie podejmowanego przez chorego wysiłku fizycznego.
Jeśli chorujesz na chorobę niedokrwienna serca, przebyłeś zabieg przezskórnej angioplastki wieńcowej, czy operację by-passów warto zasięgnąć porady lekarza, jaki rodzaj aktywności jest dla Ciebie optymalny. Należy pamiętać, iż przy arytmii, pojawiających się bólach w klatce piersiowej w trakcie wysiłku fizycznego Twoja aktywność wymaga ścisłej kontroli lekarskiej. Po przebytym zawale serca aktywność jest wskazana po przejściu rehabilitacji kardiologicznej.

W chorobach sercowo-naczyniowych należy unikać wysiłków statycznych (np. podnoszenie ciężarów) a preferować wysiłki dynamiczne (jazda na rowerze, pływanie, bieganie).
Wysiłek fizyczny powinien odbywać się regularnie, 3-5 razy w tygodniu (najlepiej codziennie) po 30-45 minut. W czasie wysiłku badaj tętno- nie powinno przekraczać 70% Twojego tętna maksymalnego (tętno maksymalne= 220-wiek). 5-10 minutowa rozgrzewka powinna być pierwszym etapem ćwiczeń, następny krok to ćwiczenia właściwe (20-30 minut): gimnastyka, taniec, bieganie pływanie.
Pamiętać należy, że niezwłoczne trzeba przerwać ćwiczenia i poradzić się lekarza, gdy: w czasie lub po wysiłku wystąpi ból w klatce piersiowej, zasłabniesz w trakcie treningu, znacznie wzrośnie lub obniży się Twoje ciśnienie tętnicze.